Vervangen busjes van de schakelstang van een Mitsubishi Carisma


Een vaak voorkomend probleem bij de Mitsubishi Carisma 1.6 en de SpaceStar 1.3 (de niet-GDI motoren) is dat het schakelen naar eerste, tweede en achteruit slecht gaat. Dit komt doordat plastic busjes versleten zijn en vervangen moeten worden. Op deze pagina staat hoe ik dat zelf heb gedaan. Mijn kosten zijn beperkt gebleven tot � 1,70 voor de twee busjes. De dealer kan voor een paar tientjes alles vervangen.

Mijn auto, 12 jaar oud. De auto gekocht met bijna 150.000 km op de teller, dus met de huidige schakelbusjes is al zeker 220.000 km gereden.
20100530102352 369460 vervanging schakelbusjes

Bij het schakelen moest ik de pook goed naar links drukken om hem in de versnelling te zetten. Als ik dat gedaan had, had de pook veel speling.
20100530102507 Beweging op pook

Ligt drukken tegen de pook terwijl hij in de versnelling staat beweegt de pook erg veel!
20100530102513 Beweging op pook

De schakelstang vanaf de voorkant van de auto. Helemaal bovenaan zit de bout waarmee de schakelbusjes losgemaakt kunnen worden. Een steek sleutel 11 en een ratel met maatje 11 zijn het beste/enigste gereedschap dat je nodig hebt.
20100530102600 schakelstang

Detail van de schakelbusjes.
20100530102609 overgang naar bak

Schakelstang losgemaakt, nu de busjes verwijderen. De twee plastic busjes kun je eruit trekken. Bij mij zaten ze goed vast aan het ijzeren asje dat erin zat.
20100530102858 stang gedemonteerrd

Schakelstang losgemaakt en ligt op de grond.
20100530102907 stang gedemonteerd

Set van de schakelbusjes. Ik heb alleen de plastic onderdelen gekocht voor 1,70 euro. Voor zo'n 10 euro extra heb je een compleet vervangende set (Mitsubishi dealer in Leiderdorp).
20100530110710 busje voordat hij schoongemaakt is

Het metalen busje heb ik goed schoongemaakt. Voor die paar euro extra had ik wat werk bespaard. Nu met vaseline het metalen busje goed ingesmeerd. De plastic busjes glijden nu erg lekker over de stalen bus heen! Bij monteren nog wat vaseline op de buitenkant van de plastic busjes smeren.
20100530112532 busje nadat hij schoongemaakt is

Na alles gemonteerd te hebben, schakelt de auto weer prima. Had ik 100.000 km eerder moeten doen. Hier staat de auto weer in de versnelling.
20100530115835 Beweging op pook na vervanging

Een duwtje tegen de pook aan, verplaatst hem nu maar een klein stukje.
20100530115839 Beweging op pook na vervanging

Als de auto nog steeds moeilijk in de achteruit of eerste versnelling schakelt, dan moet de schakelstang afgesteld worden. Zorg ervoor dat de auto in de eerste versnelling staat en draai de tweede bout van de schakelstang los. Nu kun je in de auto de pook vrij bewegen en horizontaal gelijk van de eeste naar de vijde versnelling duwen (de versnellingsbak blijft dan in de eerste versnelling). Zet de pook nu in positie van de eerste versnelling en draai de bout weer HEEL GOED VAST. Het makkelijkste is als een tweede persoon even de pook in positie houdt, omdat hij tijdens het vastdraaien makkelijk kan bewegen. Gaat het schakelen nog steeds lastig, dan kun je de bout weer loshalen en de pook een heel klein stukje richting de derde versnelling zetten en dan de bout weer vastdraaien.
20100530120000 schakelstang

Valid HTML 4.01!